
Kolej w Rudach Wielkich
pojawiła się 25 marca 1899 roku. Oddano wówczas do użytku linię wąskotorową (szerokość toru 785 mm) prowadzącą z Gliwic przez Nieborowice o długości 23,51km. Był to pierwszy etap projektu przewidującego doprowadzenie linii kolejowej aż do Raciborza. 28 lutego 1901 roku tor kolejowy dotarł do miejscowości Paproć.
Cała trasa z Gliwic do Raciborza (ukończona w 1903 roku) przez Bojków, Nieborowice, Pilchowice, Stanice, Rudy, Szymocice, Nędzę i Babice
liczyła łącznie 51km.

Niemal dokładnie w środku 51 kilometrowej trasy
zlokalizowano stację w Rudach Wielkich, największą na całej linii. Znalazły się tam: warsztaty naprawcze taboru, tory postojowe dla wagonów i lokomotyw, punkt obrządzania parowozów i trójkąt torowy do ich obracania.
Główny budynek dworcowy to dwupiętrowy obiekt. Naprzeciw budynku dworcowego usytuowano
dwie obszerne hale, z których jedną przeznaczono dla lokomotyw, drugą zaś dla wagonów.

Dzisiaj po dawnej kolei pozostał jedynie
sześciokilometrowy odcinek ze Stanicy przez Rudy do Paproci i obiekty z układem torowym w Rudach. Główne budynki dworcowe na stacjach w Stanicy i Paproci po zniszczeniach (w 1945 roku), nieudolnie odbudowane zatraciły swój dawny wygląd. Na stacji w Rudach budynek dworcowy także uległ zniszczeniu, a dzisiejszy obiekt posiada tylko
oryginalne piwnice. Z hal postojowych dla taboru pozostała jedynie,
lokomotywownia, ale już
z nowym, powojennym dachem.

Cała linia kolejowa z Gliwic do Raciborza Markowic została wpisana do
wojewódzkiego rejestru zabytków i od
1 marca 1993 roku jest chroniona prawem. W ten sposób uczyniono pierwszy krok dla ratowania tego niezwykle interesującego systemu transportu szynowego, posiadającego bogatą, ponad stuletnią historią, a co najważniejsze – zalety do dalszego wykorzystania
w dotychczasowym charakterze przez następne dziesięciolecia.
Oferujemy przejażdżki wąskotorową kolejką. Dużym zainteresowaniem cieszy się Stacyjkowo Rudy (bistro i park linowy), gdzie można miło spędzić czas w oczekiwaniu na odjazd pociągu.