Pomysł powstania pociągu narodził się
z inicjatywy kapelana kolejarzy księdza Ryszarda Marciniaka. Pociąg został zaprojektowany przez krakowską firmę EC Engineering i wykonany przez nowosądecką firmę Newag,
jako podziękowanie polskich kolejarzy za pontyfikat Jana Pawła II.

W dniu
28. maja 2006 roku papież Benedykt XVI poświęcił pociąg (podczas wizyty w Polsce). 31. maja odbyła jego oficjalna prezentacja, a
od 3 czerwca pociąg rozpoczął kursowanie po swojej trasie 3 razy dziennie. W połowie 2006 roku został zakupiony od producenta za 7 mln zł. Na początku roku 2007 przeszedł na stan Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.
Trasa pociągu obejmuje tzw. Kolejowy Szlak Jana Pawła II i rozpoczyna się na stacji Kraków Główny i wiedzie przez Łagiewniki (gdzie znajduje się Sanktuarium Bożego Miłosierdzia), następnie przez Kalwarię Zebrzydowską (gdzie znajduje się sanktuarium Pasyjno-Maryjne) i kończy swój bieg w Wadowicach – rodzinnym mieście papieża. Pociąg
zatrzymuje się także na stacjach: Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Skawina i Kraków Płaszów.

Pociąg wyróżnia przede wszystkim
możliwość oglądania materiałów filmowych związanych z Janem Pawłem II poprzez zainstalowane urządzenia multimedialne. Dostępne są one dla pasażerów na 152 fotelach oraz 8 miejscach dla niepełnosprawnych. Z zewnątrz
pociąg charakteryzuje złoty kolor, z przodu i z tyłu widnieje herb Jana Pawła II, a po bokach napis – dewiza polskiego papieża Totus Tuus.
Miniaturę pociągu posiada papież Benedykt XVI z inskrypcją "Polscy kolejarze na pamiątkę pierwszej wizyty Papieża Benedykta XVI w ojczyźnie Jana Pawła Wielkiego. Maj A.D. 2006 - Polska". Pociąg papieski, na czas objazdu po kraju
otrzymał nazwę "Stalowy pielgrzym".
Ostatnio, z powodu mniejszego zainteresowania pasażerów tą trasą, skład jest
promowany w innych częściach kraju.