Wstecz

Pociąg Papieski
ul. Piłsudskiego 10, 34-100 Wadowice
http://www.pociag-papieski.pl

 
Pomysł powstania pociągu narodził się z inicjatywy kapelana kolejarzy księdza Ryszarda Marciniaka. Pociąg został zaprojektowany przez krakowską firmę EC Engineering i wykonany przez nowosądecką firmę Newag, jako podziękowanie polskich kolejarzy za pontyfikat Jana Pawła II.

W dniu 28. maja 2006 roku papież Benedykt XVI poświęcił pociąg (podczas wizyty w Polsce). 31. maja odbyła jego oficjalna prezentacja, a od 3 czerwca pociąg rozpoczął kursowanie po swojej trasie 3 razy dziennie. W połowie 2006 roku został zakupiony od producenta za 7 mln zł. Na początku roku 2007 przeszedł na stan Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.

Trasa pociągu obejmuje tzw. Kolejowy Szlak Jana Pawła II i rozpoczyna się na stacji Kraków Główny i wiedzie przez Łagiewniki (gdzie znajduje się Sanktuarium Bożego Miłosierdzia), następnie przez Kalwarię Zebrzydowską (gdzie znajduje się sanktuarium Pasyjno-Maryjne) i kończy swój bieg w Wadowicach – rodzinnym mieście papieża. Pociąg zatrzymuje się także na stacjach: Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Skawina i Kraków Płaszów.

Pociąg wyróżnia przede wszystkim możliwość oglądania materiałów filmowych związanych z Janem Pawłem II poprzez zainstalowane urządzenia multimedialne. Dostępne są one dla pasażerów na 152 fotelach oraz 8 miejscach dla niepełnosprawnych. Z zewnątrz pociąg charakteryzuje złoty kolor, z przodu i z tyłu widnieje herb Jana Pawła II, a po bokach napis – dewiza polskiego papieża Totus Tuus.

Miniaturę pociągu posiada papież Benedykt XVI z inskrypcją "Polscy kolejarze na pamiątkę pierwszej wizyty Papieża Benedykta XVI w ojczyźnie Jana Pawła Wielkiego. Maj A.D. 2006 - Polska". Pociąg papieski, na czas objazdu po kraju otrzymał nazwę "Stalowy pielgrzym". Ostatnio, z powodu mniejszego zainteresowania pasażerów tą trasą, skład jest promowany w innych częściach kraju.

Ten obiekt należy do następujących kategorii:
- Miejsca niezwykłe